dinsdag 15 juni 2010

Bezoek aan Soccer city, eerste wedstrijd Oranje

Lang heb ik er naar toe geleefd, maar gistermiddag was het dan zover: Nederland-Denemarken in Soccer City Stadium in Soweto (Johannesburg). In alle vroegte vertrok ik richting het stadion om alle problemen met het vervoer naar de stadions te vermijden. Aanvankelijk was het plan om met het openbaar vervoer te gaan, wat zeer goed zou werken. Maar tijdens mijn reis bleek er twee stations Westgate's in Johannesburg te zijn en bleek ik op het verkeerde station te staan. Maar gelukkig was Adrian zo aardig om me daar af te halen en me te droppen in de buurt van het stadion...

Soccer City ligt iets buiten de bekende wijk Soweto. Langs de toegangswegen kom je dan ook zwarte kinderen tegen, die je vragen om geld of je toejuichen. Eigenlijk wel gek, zo'n stadion midden in een township... Maar tegen beter weten in hoop je maar dat ook deze kinderen enigszins zullen profiteren van deze grote happening in hun land. Al is het maar om hun dromen nieuw leven in te blazen...

Richting het stadion worden de straten steeds meer gevuld met oranje en het Deense rood. Daartussen lopen nog verdwaalde Mexicanen met hun sombrero's, Argentijnen en ook veel Zuid-Afrikanen in hun gele Bafana Bafana shirts. Rondom het stadion is alles piekfijn geregeld en is er werkelijk alles aan gedaan om het de voetbalsupporters naar hun zin te maken. En zo ervaar ik het ook... Ik word letterlijk opgeslokt in een feestende menigte, die allemaal de Afrikaanse vuvuzela ter hand genomen hebben. (en hoewel ik in de media veel klachten hoor en lees over dit verschijnsel moet ik zeggen dat het in een stadion een prachtige ambiance geeft.)

Ondanks het matige spel van Oranje geniet ik volop van het spektakel in Soccer City. En de Oranjefans laten zich van hun goede kant zien. Met hun gezangen weten ze de vuvuzela's vrij gemakkelijk te overstemmen en worden het eigen doelpunt van Denemarken en de goal van Kuijt luid gevierd. Dat feest gaat ook na de wedstrijd nog voort en wordt niet belemmerd door de moeizame treinverbinding. Een gedeelte van het treinpersoneel heeft juist deze dag uitgekozen om te staken en dus wacht een hele club oranjefans gelaten op een volgende trein... En dan is het maar te hopen dat je in de juiste trein stapt! Maar ja, dat is Afrika ten top...en dat geeft dit WK gelukkig enig Afrikaans karakter.

Morgen wacht een speciale dag voor Zuid-Afrika. In het hele land wordt Youth Day gevierd, ter nagedachtenis van de studenten die in 1976 vielen in Soweto. En juist op deze dag speelt Bafana Bafana zijn tweede wedstrijd op het WK tegen Uruguay. Steven Pienaar heeft al laten weten dat ze deze match moeten winnen, zeker op deze speciale dag in Zuid-Afrika...

1 opmerking:

  1. Ha Gerard. Mooi verslag. We hebben hier nog naar je gezwaaid op onze WK tribune.

    Veel plezier daar!

    Bart

    BeantwoordenVerwijderen