zaterdag 12 juni 2010

Met vuvuzela's opstaan en naar bed gaan...

De derde dag in Johannesburg is begonnen en opnieuw werd ik vanochtend gewekt met het geluid van een vuvuzela... Of was dit geluid in mijn hoofd blijven hangen van het middagje Zuid-Afrika - Mexico in een cafe in de wijk Florida? In ieder geval hoef je hier maar de straat op te gaan en het getoeter van de vuvuzela komt je tegemoet...

De wedstrijd Zuid-Afrika - Mexico was een grootse belevenis. Zelden heb ik supporters zo luid zien juichen om een buitenspeldoelpunt van een tegenstander. Om nog maar niet te spreken over de extase als een Zuidafrikaanse speler enigszins in de richting van het doel van Mexico ging. Het "Bafana Bafana" vergezeld door het vuvuzela-getoeter gaf je het idee dat er inmiddels wel 5 keer gescoord was.

Het WK wordt hier heel intens beleefd. Overal zie ik de Zuidafrikaanse vlaggetjes en eigenlijk word er zowel op staat als op de televisie nergens anders nog over gepraat. Zelfs in de soaps zit het hele festijn verwerkt!

Maandag ga ik zelf naar de eerste wedstrijd toe. De wedstrijd vindt plaats in de wijk Soweto; een wijk die er nu heel anders uitziet dan dertig jaar geleden. Het is een toeristenoord geworden. Ik kan haast niet wachten om me te omringen door het Oranje gedruis!

Na drie jaar ben ik weer terug in Zuid-Afrika. Op www.gerardinsa.blogspot.com kun je mijn ervaringen van het vorige verblijf in Zuid-Afrika nog eens terug lezen. Destijds sprak ik al uit dat ik in 2010 heel graag terug zou willen keren naar het land van de regenboog om het WK Voetbal hiermee te beleven. En deze droom is nu werkelijk geworden...

De reis woensdag/donderdag was best een beetje afzien. Het begon al in Nederland, waar de NS niet bepaald meewerkte om mij naar Schiphol te vervoeren. Uiteindelijk was het toch nog een beetje haasten om het vliegtuig om tijd te halen. Na twaalf uur reizen (met verschillende keren pittige turbulenties) landde ik in Kaapstad. Daar stond mij een verblijf van 6 uren te wachten op het vliegveld. En anders dan bij voorgaande nachten op een vliegveld (bijvoorbeeld in India) werd ik nu niet vergezeld door grote drommen toeristen, die ook de nacht doorbrachten op de luchthaven. Met nog wat verdwaalde toeristen bracht ik mijn tijd door, waarbij er geen mogelijkheid was om in slaap te vallen. De bagage kon nog niet ingecheckt worden.

Maar het heeft ook wel weer iets: met een clubje van tien de nacht doorbrengen op het vliegveld. Zo waren we getuige van de schoonmaakwerkzaamheden en even later van de voorlichting van alle politieagenten rondom het vliegveld. Na een ontbijt genoten te hebben bij Wimpy's kon ik dan in het vliegtuig stappen naar Johannesburg... Eindelijk kon ik slapen en dromen over nieuwe avonturen in Zuid-Afrika...

Drukkies,
Gerard

6 opmerkingen:

  1. Haai Gerard,
    Geweldig te lezen hoe je het maakt in Zuid-Afrika. Baie dankie voor een beeldend verhaal. Geniet er maar lekker van. Wij werken wel door! Nog drie uitzendingen en dan begint voor ons ook een rustiger tijd. Ik ben benieuwd hoe je de wedstrijd van Nederland gaat beleven in ZA. Blaas maar hard en veel op je Vuvuzela. Ik bekijk maandag je blog wel 'om te sien'! My beste wense vergesel jou vir die res van jou reis. Tata, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Gerard, Ik heb je verhaal gelezen en genoten. Ga je volgen in je avontuur, dikke kus Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Linda van den Berg12 juni 2010 om 09:03

    Lieve Gerard,
    Blij dat je veilig bent aangekomen en nu lekker kan opgaan in het feestgedruis. Het klinkt in elk geval heel erg gezellig daar, bijzonder hoor dat je er gewoon bij bent! Hier maakt iedereen zich ook op voor de 1e wedstrijd van oranje, overal oranje versieringen op straat en in het ziekenhuis, er zijn zelfs oranje doktersjassen, grappig he? Voor de gelegenheid heb ik zelfs (als niet doorgewinterde voetbalfan) de vuvuzela en Voetbal International applicaties op mijn iPhone gezet haha! Nou, misschien zie ik je nog voorbij komen in je oranje outfit tijdens de wedstrijd maandag. Enne...niet echt op de middenstip gaan staan he, je moet nog wel heelhuids terugkomen ;-).
    Geniet ervan!
    Liefs Lin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Gerard, oohh wat fijn dat je het zo naar je zin hebt daar en dat je droom , om nog eens terug te gaan , is uitgekomen. Zoals Conny al schreef, wij werken nog even door maar.....mop : het is je van harte gegund hoor. Wim zit op dit momnet te kijken naar Engeland- USA en ik heb me dus even teruggetrokken achter de PC. Hahaha.Heb net gewerkt, de afscheidsopname van Praatjesmaker met aansluitend de afscheidsreceptie van Jochem bij de NCRV. Was ook janken. Hoop dat dat maandag niet zo is als Nederland speelt. Ik wens je onwijs veel plezier en lees graag weer je volgende verhaal. Dikke kus van mij en de hartelijke groeten van Wim. Marjan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. beste Gerard,
    Fijn dat je goed bent aangekomen. En het daar een beetje veel naar je zin hebt. Zo te zien heb je in elk veel reacties op je blog.In het hoge noorden is het afgezien van het oranje en het gezeur over die afrikaanse toeter nog niet echt de Wk-sfeer. Maar dat na de eerste wedstrijd van Nederland nog wel komen.
    GENIET ERVAN EN LAAT ONS MEEGENIETEN

    PAP

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hoi, hoi.
    Ik dacht dat het aan het wijntje lag, maar na de 3de keer lezen bleek dat Afrika al in je hele lijf zit, Wat gaaf die kerkdienst, lijkt me geweldig om dat mee te maken. Ik lees je verhaal met een jaloers tintje. Maar gun je deze belevenis, Kijk weer uit naar volgende verhaal. Geniet wij doen dat ook. Liefs van Carla en een groet van Hans

    BeantwoordenVerwijderen